Tip van Tante no.08: Wanneer, wat en hoe? Plannen en organiseren kun je niet zomaar!

Tip van Tante no.08: Wanneer, wat en hoe? Plannen en organiseren kun je niet zomaar!

Tip van Tante no. 08: 

Terwijl ze in het zuiden van ons land alweer zijn gestart op school, genieten wij hier nog van een laatste week vakantie. Nou ja, genieten?!? Het kan wel weer na zoveel weken! In zo’n laatste week merk je dat de verveling toeslaat en je net iets minder van elkaar kunt hebben. Een week of twee minder vakantie zou van mij ook mogen. Maar dat is een andere discussie waar ik het vandaag niet over wil hebben. Waar ik het wel over wil hebben is plannen en organiseren.

Want tot mijn schrik hoorde ik deze week in het jeugdjournaal de vraag: “koop je nog een papieren agenda of ga je voor de app?

Een papieren agenda natuurlijk! Hoewel ik groot voorstander ben van 21e-eeuwse vaardigheden waarvan digitalisering een groot onderdeel uitmaakt, ben ik met betrekking tot de agenda nog “old school”. Ten eerste is een papieren agenda hebben leuk! Althans dat vond ik altijd. Ik moet ook bekennen dat ik ze allemaal nog heb, mijn agenda’s van de middelbare school. Het zijn een soort dagboeken waarin niet alleen mijn huiswerk werd genoteerd, maar zo’n beetje alles wat er op dat moment in mijn leven speelde. Maar ik dwaal af.
Een papieren agenda is vooral ook nuttig. Mits je de juiste indeling hebt en het goed leert gebruiken. Gelukkig is hier op het voortgezet onderwijs (VO) steeds meer aandacht voor. Ook op basisscholen wordt aandacht besteed aan het plannen van het leren voor bijvoorbeeld een proefwerk, maar ervan uitgaan dat een brugklasleerling zelfstandig een planning kan maken voor het maken en leren van zijn huiswerk, is dan weer een stap te ver. En vaak gaat het in de brugklas nog wel, maar lijkt het halverwege het tweede jaar op het VO ineens niet meer te lukken. Dit heeft weer te maken met het rijpen van het brein waarin plannen en organiseren een complexe vaardigheid is die sturing en ondersteuning nodig heeft.

Plannen en organiseren is het vermogen om op een systematische manier met taken om te gaan (Cooper-Kahn e.a., 2015). Zelfstandig structuur aanbrengen en prioriteiten stellen, benodigde tijd en complexiteit kunnen inschatten. Logische stappen kunnen bedenken én uitvoeren. Het zijn nogal wat vaardigheden en dat moeten ze dan zo maar kunnen van de een op de andere dag! Een papieren agenda kan hierbij helpen. Misschien is er ook wel een digitale agenda, maar ik heb er nog niet een gevonden waarin naast het noteren van huiswerk, ook een planning voor huiswerk gemaakt kan worden. Weet jij wel een digitale agenda die dit kan, dan hoor ik het graag!
Nu moet ik eerlijk toegeven dat dit in 9 van de 10 leuke, trendy papieren agenda’s ook niet zit, maar dat zou je zelf gemakkelijk aan kunnen brengen. Want wat belangrijk is, is dat je niet alleen opschrijft wanneer iets af moet zijn, maar juist ook wanneer je eraan gaat werken! Nu begrijp ik dat je als puber niets van je ouders aanneemt, logisch, want wat weten zij nou van school! 😉 Maar als je een VO school treft die hier (nog) geen aandacht aan besteedt, kun je dit wellicht ondervangen met een agenda die zo’n planningssysteem al in zich heeft. Ik denk dan aan de BLIK agenda of de Planagenda .

 De Planagenda met een wekelijks overzicht van het huiswerk én een overzicht van de planning wanneer je aan dit huiswerk gaat werken.

Staat zoon- of dochterlief (nog) wel open voor jouw inbreng en ideeën, dan kun je zo’n planning ook zelf aanbrengen in een standaard agenda door de laatste 3 regels (meer dan 3 huiswerkactiviteiten op een dag raad ik niet aan!) te gebruiken om aan te geven wat je die dag gaat uitvoeren. En denk dan aan de regel van afwisseling: maken-leren-maken! Waarbij ze beginnen met iets wat ze makkelijk afgaat om op te warmen, dan even pauze, liefst met beweging en daarna weer aan de slag met leren. Houd ook de tijd in de gaten! Langer dan 30 minuten aan een zelfde opdracht werken heeft weinig tot geen nut. Liever nog in delen hakken. Denk bijvoorbeeld aan starten met het maken van vragen uit een werkboek die zo uit een tekstboek zijn te halen, of het maken van simpele wiskunde opdrachten. Daarna het leren van Engelse woordjes, maximaal 10 en niet langer dan 30 minuten. Als ze binnen 30 minuten erin zitten, ga dan niet door met de volgende 10 woordjes, maar begin eerder aan de volgende maakopdracht en start daarna met herhalen van de eerste 10 Engelse woordjes om vervolgens de volgende 10 te gaan leren. Zomaar een voorbeeld van hoe ze het huiswerk kunnen plannen. Om kids dit te leren zijn de afgelopen jaren de huiswerkbegeleidingsbureaus als paddenstoelen uit de grond geschoten. Maar met een beetje steun van jou als ouder, de juiste agenda en een goede begeleiding op school zou dit niet nodig moeten zijn. Bespaart je weer een hoop geld!

Binnenkort te bestellen bij Tante Tol:

Het leren gaat natuurlijk niet vanzelf met dit boek, maar met de tips en adviezen in dit boek wordt het wel een stuk gemakkelijker en aangenamer gemaakt. Klik hier.

Maar kunnen plannen en organiseren is niet alleen handig voor het kunnen maken van huiswerk. Het geeft ook rust! Het gejaagde gevoel door een stemmetje in je achterhoofd die steeds zegt dat er nog iets moet gebeuren of, voor de jonge kinderen vooral, het niet weten wanneer iets gaat gebeuren kan kids behoorlijk onrustig maken. Waardoor ze vervolgens de hele tijd “zeuren”. Zo ook mijn dochter…..
Volgende week starten de scholen weer en mag ze naar groep 3. Daarbij komt ook dat het binnenkort kermis is in ons dorp. Deze twee gebeurtenissen brengen veel onrust in haar hoofd, helemaal omdat haar zoveel in korte tijd te wachten  staat en ze geen idee heeft wanneer wat gaat gebeuren. Dan kan het enorm helpen om te werken met een aftelkalender. Met een beetje hulp, stiften en stickers vindt ze het leuk om dit zelf te maken en zo krijgt ze inzicht in de activiteiten die komen en een besef van tijd. En het geeft mij een hoop rust omdat ze nu niet meer de hele dag door vraagt: “En wanneer mag ik dan naar school? En is dat dan voor of na kermis? En ben ik dan vrij? En wanneer komt dan mijn nichtje logeren? We hadden ook nog een verjaardag van ome Theo, wanneer is dat?”. 🤪Maar sinds maandag 27 augustus wordt ’s morgens op de kalender gekeken welke dag het is en ’s avonds een krul door de dag gezet! Heerlijk rustig!

Volgende week voorlopig de laatste Tip van Tante: no.09. Deze zal gaan over werkgeheugen en let op! Want aan deze laatste tip wordt een actie gekoppeld waarbij je een boek voor je zoon of dochter, neef of nichtje, buurjongen of -meisje of je leerlingen kunt winnen!

Sluit Menu
×
×

Winkelmand