Tip van Tante no.09: Denk nou eens logisch na!

Tip van Tante no.09: Denk nou eens logisch na!

Tip van Tante no. 09: “Denk nou eens logisch na!”

Soms is het net of ze hun verstand zijn verloren! Je stuurt ze weg voor een klein aantal boodschappen, vervolgens komen ze met de helft terug omdat ze niet meer wisten wat ze moesten halen (maar de chips en frisdrank zijn ze niet vergeten 🤔). Of omdat ze weg zijn gegaan zonder boodschappentas en nu maar de helft konden dragen! “Denk nou eens logisch na!”hoor ik je al roepen.

Tja…. logisch nadenken vraagt om kunnen denken in stappen, je interne kladblok gebruiken om processen in goede banen en in de juiste volgorde te leiden. Met andere woorden, gebruik maken van het werkgeheugen.  Het werkgeheugen is het geheugen dat ten dienste staat van actie (Barkley, 2011). Om dit werkgeheugen te activeren maak je gebruik van eerdere informatie die je hebt opgeslagen (lange termijn geheugen) en informatie die je zojuist hebt gekregen (korte termijn geheugen).

Informatie in het lange termijn geheugen komt daar terecht door iets heel vaak te herhalen. Het “ouderwetse” stampen of automatiseren. Ook een heftige emotionele ervaring of koppeling met een zintuiglijke waarneming slaat informatie op in het lange termijn geheugen. Zo kunnen bepaalde geuren diepliggende herinneringen oproepen. Je associeert de huidige situatie met iets wat je eerder hebt ervaren en dat roept de informatie uit het lange termijn geheugen op. Het is dus heel handig om je jonge kinderen regelmatig mee te nemen met boodschappen doen en hen dan ook actief te betrekken bij het vullen van je karretje. Zo slaan ze de handeling “boodschappen doen” alvast op in hun lange termijn geheugen voor later 😉.

Het korte termijn geheugen is een ander verhaal. Hoewel leerstijlen (Kolb en Vermunt) niet blijken te bestaan en de uitspraak van Confucius nooit wetenschappelijk is onderbouwd weet ik uit mijn ervaring in het onderwijs dat informatie beter in het korte termijn geheugen wordt opgeslagen, en weer kan worden opgeroepen, als je deze informatie op verschillende manieren aanbied.

Multisensorisch aanbieden noemen ze dat: niet alleen zeggen, maar ook laten zien (een geschreven boodschappen briefje of folder waar de producten in staan) of zelf laten opschrijven! Associëren en ezelsbruggetjes willen hier altijd goed bij helpen:

  • Koppel elke boodschap aan een vinger door bij het opnoemen van de boodschappen mee te tellen op je vingers: wijsvinger = appels; middelvinger = chips; ringvinger = cola; pink = wc papier.
  • Zet de boodschappen in een gek verhaaltje: “ik wil dat je even appels, een zak chips, een fles cola en wc papier haalt. Appels lust je niet, dus stop je snel chips in je mond, die je weg spoelt met cola om vervolgens met diarree naar de wc te gaan waar je veel wc papier nodig hebt! “. Beter nog als je kind het verhaaltje zelf bedenkt!

Voor een boodschap is dit misschien wat vergezocht. Een boodschappenbriefje werkt ook prima. Maar wil je ze helpen hun werkgeheugen te trainen om informatie sneller en makkelijker op te kunnen slaan, zowel voor een korte als een lange periode, dan is associëren wel een handige truc. Zo zijn jullie vast wel bekend met het spelletje “ik ga op vakantie en ik neem mee….”. Als je de losse producten gaat opnoemen komt je vaak niet verder dan 7 terwijl je met de “truc” van associëren al gauw op 12 komt! Dat is ook niet zo vreemd, want het korte termijn geheugen kan maar 7 losse eenheden onthouden.  Ga je voorwerpen koppelen, bijvoorbeeld omdat ze uit dezelfde categorie komen (duikbril en zwembroek gebruik je beide bij het zwemmen)  of elkaar nodig hebben (tandenborstel en tandpasta), dan neemt dat 1 “plek” in beslag en kun je er weer 1 meer onthouden!

Wat ook helpt is de Roman Loci methode toepassen. Vaak wordt “ik ga op vakantie en ik neem mee….” gespeeld in de auto of het vliegtuig. Leg in gedachte de genoemde voorwerpen neer op een plekje in de auto. Als je daarna deze plekjes langsgaat in de auto, kom je er snel weer bij op. Dus een badhanddoek op het dashboard, de slipper in het handschoenen kastje, de zwembroek hang je aan de spiegel, etc….. Wedden dat je ze allemaal kunt opnoemen?!? Dit kunnen ze vervolgens ook toepassen met het leren van begrippen. Laar ze een plattegrond maken van hun kamer en de te leren begrippen opschrijven op hun bed, bureau, stoel, kledingkast etc. Als zij op school in gedachte hun kamer doorlopen, komen ze makkelijker weer op de woorden!

Gaat het om woordjes leren voor een taal, gebruik dan wisbare flitskaarten. Aan de ene kant schrijven ze het te leren woord, aan de andere kant de vertaling in het Nederlands. Woorden die ze al weten zetten ze op de groene kaartjes, woorden die er nog niet helemaal inzitten op de oranje kaarten en de woorden die nog flink gestampt moeten worden, op de rode kaarten. De Groene kaarten worden alleen nog kort herhaald, de oranje en rode kaarten worden net zo lang doorgenomen tot uiteindelijk alle woorden op een groen kaartje staan! Hier dragen verschillende methoden bij aan het beter opslaan van de informatie:

  • Het opschrijven van de woorden maakt het visueel en de woorden die zij moeilijk vinden schrijven ze 3 keer op (van rood naar oranje naar groen). Dit herhaalt schrijven zorgt dat ze het daarna foutloos zullen schrijven!
  • De beloning die erin zit van een groeiende groene stapel!
  • Het alleen hoeven stampen van de oranje en rode kaarten en dus niet onnodig ook steeds de woorden die ze al kennen levert meer tijd op en vraagt minder van het korte termijn geheugen!

 Bestel de flitskaarten hier.

Dit zijn slechts enkele tips om dat werkgeheugen in actie te zetten en onze kinderen te helpen het korte én lange termijn geheugen aan het werk te zetten. Heb jij ook nog een tip, een voorbeeld van hoe jij informatie op de juiste manier bij je zoon of dochter binnen krijgt of een methode om informatie van het korte termijn geheugen naar het lange termijn geheugen te krijgen. Deel deze op mijn facebookpagina  . Dit was voorlopig mijn laatste tip. In oktober kom ik terug met tips en informatie voor ouders over onderwijs in het algemeen. Denk hierbij o.a. aan de “do’s & don’ts” in het 10-minuten gesprek, de mogelijkheden binnen passend onderwijs en cito-toetsen. Heb je iets gehad aan mijn tips deze zomer? Deel dan mijn bericht op facebook. Onder de mensen die dit bericht hebben gedeeld, verloot ik 4 boeken (2x Het leven van een loser” en 2x “Dagboek van een muts”). Deze actie loopt tot 1 oktober 2018. Bedankt voor het delen en lezen van mijn tips! Tot snel!

     

Sluit Menu
×

Winkelmand