Tip van Tante no.09: Denk nou eens logisch na!

Tip van Tante no. 09: "Denk nou eens logisch na!" Soms is het net of ze hun verstand zijn verloren! Je stuurt ze weg voor een klein aantal boodschappen, vervolgens komen ze met de helft terug omdat ze niet meer wisten wat ze moesten halen (maar de chips en frisdrank zijn ze niet vergeten 🤔). Of omdat ze weg zijn gegaan zonder boodschappentas en nu maar de helft konden dragen! "Denk nou eens logisch na!"hoor ik je al roepen. Tja.... logisch nadenken vraagt om kunnen denken in stappen, je interne kladblok gebruiken om processen in goede banen en in de juiste volgorde te leiden. Met andere woorden, gebruik maken van het werkgeheugen.  Het werkgeheugen is het geheugen dat ten dienste staat van actie (Barkley, 2011). Om dit werkgeheugen te activeren maak je gebruik van eerdere informatie die je hebt opgeslagen (lange termijn geheugen) en informatie die je zojuist hebt gekregen (korte termijn geheugen). Informatie in het lange termijn geheugen…

Tip van Tante no.08: Wanneer, wat en hoe? Plannen en organiseren kun je niet zomaar!

Tip van Tante no. 08:  Terwijl ze in het zuiden van ons land alweer zijn gestart op school, genieten wij hier nog van een laatste week vakantie. Nou ja, genieten?!? Het kan wel weer na zoveel weken! In zo'n laatste week merk je dat de verveling toeslaat en je net iets minder van elkaar kunt hebben. Een week of twee minder vakantie zou van mij ook mogen. Maar dat is een andere discussie waar ik het vandaag niet over wil hebben. Waar ik het wel over wil hebben is plannen en organiseren. Want tot mijn schrik hoorde ik deze week in het jeugdjournaal de vraag: "koop je nog een papieren agenda of ga je voor de app?" Een papieren agenda natuurlijk! Hoewel ik groot voorstander ben van 21e-eeuwse vaardigheden waarvan digitalisering een groot onderdeel uitmaakt, ben ik met betrekking tot de agenda nog "old school". Ten eerste is een papieren agenda hebben leuk! Althans dat vond ik altijd. Ik…

Tip van Tante no.07: maar jij had gezegd……!!

Tip van Tante no. 07: Je kent het wel. Gister heb je samen bedacht dat jullie vandaag iets buiten zouden ondernemen. Naar de speeltuin, een boswandeling, de zomerrodelbaan of naar een klimbos in de buurt. Maar dan word je wakker, kijkt naar buiten en ziet dat het pijpenstelen regent..... Dat wordt dus niks. De teleurstelling is vaak groot wat zich uit in boosheid ("maar jij had gezegd....😡!!!) of verdriet (terugtrekken in de slaapkamer of in een hoekje van de bank). Elk ander voorstel om binnen iets te ondernemen lijkt geen optie, tot jij frustrerend roept: "dan doen we toch lekker niets! blijf jij maar op je kamer zitten!". Vaak is het geen koppigheid en onwil, maar heeft jouw kind moeite met plotselinge veranderingen. Flexibiliteit is één van de executieve functies en wisselt per persoon. De een zal makkelijker omgaan met zo'n verandering dan de ander en het kan ook per situatie verschillen. Omdat flexibiliteit ook samenhangt met je voorkeuren…

Sluit Menu
×
×

Winkelmand